Zomers buffetje

Lees hier de wekelijkse column van burgemeester Tanja Haseloop - Amsing. Rondom het thema tradities schrijft ze deze week over een 'zomers buffetje.'

Onze oudste zoon is begin augustus geboren. Dat betekende dat hij altijd vrij was op zijn verjaardag, maar ook dat veel vriendjes op vakantie waren zodat het feestje meestal werd uitgesteld tot na de vakantie. Maar natuurlijk hoort het ook op de dag zelf een feest te zijn, dus maakten we er een gewoonte van om dan de hele familie uit te nodigen voor een bbq met, zoals onze kinderen het noemden, een buffetje.

Dat betekende dat mama in mei (want de jongste wilde het natuurlijk ook) en augustus minimaal een dag in de keuken te vinden was om salades te maken. Natuurlijk deed ik mijn best om ieder jaar iets origineels te maken, geïnspireerd door die leuke gratis kookmagazines die je in de supermarkt ziet. Het was, en is, ook een sport om het dan zo voordelig mogelijk te doen, met natuurlijk seizoensgroenten zoals tomaten, komkommers en paprika’s. En het moest ook nog een beetje makkelijk. Een salade die altijd lekker is (ook als maaltijdsalade met een stokbroodje) is een aangeklede selleriesalade. Die stond ieder jaar op het menu. Behalve dit jaar. Dit was de eerste verjaardag van onze zoon die hij vierde in zijn eigen huis, in Den Haag. Dus geen buffetje… Maar ook geen dag in de keuken. En wel een heerlijke lunch met elkaar op het strand bij Den Haag. Ik voel een nieuwe traditie aankomen die anders, maar minstens net zo leuk, is.

Selleriesalade

  • 2 bakjes selleriesalade
  • 1 kipfilet (koken (pocheren) en in kleine stukjes snijden) Je kunt ook gerookte kip gebruiken
  • 1 appel in kleine stukjes besprenkelen met wat citroensap voor de kleur
  • 1 paprika in kleine stukjes
  • 1 klein blikje mandarijntjes, goed uit laten lekken
  • lente-uitjes in kleine ringen of gesnipperde rode ui
  • walnoten

Meng alle ingrediënten en voeg naar behoefte peper toe. Voeg vlak voor het serveren de walnoten (of andere noten) toe, dan blijven ze lekker knapperig.  Als je het als maaltijdsalade wilt eten is het lekker om er wat rucola of ijsbergsla bij te doen. Natuurlijk kun je naar hartenlust variëren met andere ingrediënten zoals ananas, mango of de kip vervangen door ham. Voor een vega-versie is het ook heerlijk met rozijnen.

Hartelijke groet,

Tanja Haseloop-Amsing
burgemeester