Wat te doen bij stroom- en gasstoringen

Het stroomnetwerk in Nederland wordt steeds voller en er gaat wel eens wat mis. Het is goed om kort samen te vatten hoe u een storing herkent, wat u wel of niet doet en waar u recht op heeft.

Stroomstoring

De lichten vallen uit, uw tv en computer doen het niet. Zoek uit of de oorzaak in uw huis of juist buitenshuis ligt. Check allereerst in de meterkast of er stoppen zijn doorgeslagen of dat de aardlekschakelaar is uitgeschakeld. Zo ja, dan ligt het probleem binnenshuis. 

Ligt de oorzaak buitenshuis, controleer dan of uw buren en de rest van de straat wel stroom hebben. Is dit niet het geval, meld de storing dan op het landelijke storingsnummer 0800 9009. Reeds bekende storingen vindt u op www.liander.nl/storing. U kunt zich daar ook aanmelden voor gratis storingsupdates via SMS.

Gasstoring

Bij een gasstoring krijgt u geen gas uit de gaskraan of u blijft juist gas ruiken, terwijl het gas uit staat. Indien u gas blijft ruiken kan dit potentieel een gaslek en levensgevaarlijk zijn! Draai onmiddellijk de hoofdgaskraan dicht en zet uw ramen en deuren open. Uiteraard maakt u geen vuur. Zet ook geen elektrische apparaten aan of uit, dit kan vonken veroorzaken. Bel vervolgens het Nationaal storingsnummer 0800 9009 en ga naar buiten om uw buren te waarschuwen.

Compensatie

Duurt een storing 4 tot 8 uur, dan heeft u recht op een vergoeding van € 35,-. Voor elke 4 uur extra, komt daar € 20,- bij. Lees hier meer over de compensatieregeling.