Kandidaatstelling

Politieke partijen die mee willen doen aan de gemeenteraadsverkiezing moeten een lijst met kandidaten inleveren.

De dag van de kandidaatstelling is maandag 2 februari 2026. Op die dag leveren politieke partijen hun kandidatenlijst en andere stukken in bij het centraal stembureau van de gemeente. Het inleveren moet tussen 09.00 en 17.00 uur gebeuren. Dit zijn wettelijk vastgestelde tijden. 

Onderstaande formulieren en het digitale bestand moeten op de dag van kandidaatstelling ingeleverd worden:

  • Kandidaatstellingsformulier (model H1)
  • Machtiging tot plaatsen aanduiding boven de kandidatenlijst (model H3-1)
  • Van elke kandidaat een instemmingsverklaring (model H9) en een kopie van een geldig legitimatiebewijs
  • 20 ondersteuningsverklaringen (alleen voor de nieuwe partijen in de raad)
  • Bewijs van betaling waarborgsom voor kandidaatstelling (alleen voor nieuwe partijen in de raad)

Ondersteunende Software Verkiezingen (OSV)

Voor het aanmaken van de kandidatenlijsten en bijbehorende formulieren kunnen de partijen gebruik maken van Ondersteunende Software Verkiezingen (OSV2020). De Kiesraad levert OSV2020 ter ondersteuning van het verkiezingsproces. Het softwareprogramma wordt gebruikt door politieke partijen, gemeenten en de gemeentelijke centraal stembureaus.

Toelichting per formulier

Kandidaatstellingsformulier (model H1)

Op de lijst mogen maximaal 50 kandidaten voorkomen. Zij hoeven nog niet meerderjarig te zijn. Dat moeten ze wel worden in de komende zittingsperiode (vervanging bij ontstane vacatures). Als kandidaten niet in de gemeente Oldebroek wonen, moet een verklaring worden overlegd waaruit blijkt dat zij van plan zijn om zich in de gemeente te vestigen in geval van benoeming.

Machtiging tot plaatsing van de naam boven een kandidatenlijst (model H3-1)

Om een geregistreerde naam van de partij boven de kandidatenlijst te kunnen plaatsen, moet een verklaring van de (plaatsvervangend) gemachtigde van de partij worden ingeleverd, waarin deze de inleveraar machtigt om dit te doen.

Verklaring van instemming (model H9) en kopie legitimatiebewijs

Van elke kandidaat op de lijst moet een schriftelijke verklaring worden overlegd, dat hij/zij instemt met zijn/haar kandidaatstelling op de lijst. Daarbij dient een kopie van een geldig legitimatiebewijs te worden overgelegd van iedere kandidaat, die op dit moment geen zitting in de raad heeft.

Verklaring van ondersteuning (model H4)

De nog niet in de raad vertegenwoordigde politieke partijen, die een kandidatenlijst indienen, moeten minstens 20 ondersteuningsverklaring overleggen.

Waarborgsom

Partijen, die voor het eerst deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezing of de vorige keer geen zetel hebben behaald, moeten een waarborgsom betalen van € 225,00. Dit bedrag moet uiterlijk op 19 januari 2026 ontvangen zijn op rekeningnummer NL16BNGH0285006339 op naam van de gemeente Oldebroek, onder vermelding van ‘waarborgsom gemeenteraadsverkiezingen en de partijnaam’. Dit bedrag wordt terugbetaald als bij de komende stemming minimaal 75% van de kiesdeler (in 2022 waren dit ongeveer 425 stemmen) behaald of als de partij geen geldige lijst heeft ingeleverd.

De inleveraar van de kandidatenlijst

Deze moet bevoegd zijn tot deelneming aan de gemeenteraadsverkiezing van de gemeente Oldebroek en moet zich identificeren.

Nummering van de lijsten

Partijen, die al in de raad zijn vertegenwoordigd, krijgen een nummer in de volgorde van de behaalde stemmen in 2022. Voor de overige partijen wordt het lijstnummer door het lot bepaald. Houdt u, bij de bepaling van het lijstnummer, er rekening mee dat het centraal stembureau op 6 februari 2026 de lijsten definitief zal nummeren.

Voorinlevering ter verificatie

Wij adviseren u om na invulling van de hierboven genoemde formulieren, deze te laten controleren. Eventuele verzuimen kunnen dan nog op tijd worden hersteld. Hiervoor kunt u bij ons op afspraak terecht in de periode van 26 januari t/m 29 januari 2026. Na verificatie ontvangt u de ingevulde formulieren retour, waarna u deze vervolgens op de dag van de kandidaatstelling officieel bij het centraal stembureau kunt inleveren.

Belangrijke data

  • Mogelijkheid tot afleggen van ondersteuningsverklaringen, 19 januari t/m 2 februari 2026.
  • Waarborgsom kandidaatstelling moet ontvangen zijn, 19 januari 2026.
  • Voorcontrole formulieren kandidaatstelling, van 26 t/m 29 januari 2026.
  • Dag van de kandidaatstelling, 2 februari 2026.
  • Inleveren van de formulieren voor de kandidaatstelling, 2 februari 2026, 09.00 -17.00 uur.
  • Herstel verzuimen, 4 en 5 februari 2026, 09.00 - 17.00 uur.
  • Nummering kandidatenlijsten, 6 februari 2026, 17.00 uur.
  • Definitieve vaststelling kandidatenlijsten, 6 februari 2026, 17.00 uur.
  • Dag van de stemming, 18 maart 2026.
  • Voorlopige uitslag op lijstniveau op verkiezingsavond, 18 maart 2026.
  • Gemeentelijk stembureau stelt t.a.v. iedere kandidaat en iedere lijst het totaal aantal stemmen in de gemeente vast, 19 maart 2026.
  • Centraal stembureau vaststelling verkiezingsuitslag, 26 maart 2026.
  • Uitreiken benoeming aan nieuwe raadsleden, uiterlijk 27 maart 2026.
  • Eerste samenkomst nieuwe raad, 1 april 2026.

Meer informatie

Op de website van de Kiesraad vindt u ook veel informatie over de verkiezing voor de gemeenteraad en de kandidaatstelling.

Hulp nodig?

Neem voor hulp bij de kandidaatstelling contact op via verkiezingen@oldebroek.nl.