Huisnummer aanvragen, wijzigen of intrekken

Als inwoner of bedrijf kunt u bij de gemeente:

  • een huisnummer aanvragen;
  • een verzoek indienen om een huisnummer te laten wijzigen;
  • een verzoek indienen om een huisnummer te laten intrekken.

Bij nieuwbouw of bij aan- of verbouw waarvoor een omgevingsvergunning nodig is, hoeft u geen verzoek in te dienen. De gemeente beoordeelt in dat geval automatisch, op basis van uw omgevingsvergunningsaanvraag, of er een huisnummer wordt toegekend.

Voorwaarden

U kunt zelf controleren of u in aanmerking komt voor een huisnummer. Dat kan via de beslisboom BAG. Deze beslisboom laat zien of er sprake is van een verblijfsobject waaraan een adres wordt gekoppeld.

Naar beslisboom BAG

De uitgifte van huisnummers gebeurt altijd volgens de richtlijnen van de Wet Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). De gegevens over adressen en gebouwen worden opgenomen in de BAG, een openbare registratie die door iedereen kan worden geraadpleegd.

In sommige gevallen moet u als inwoner of bedrijf zelf een verzoek indienen om een huisnummer te laten uitgeven, wijzigen of intrekken.

Wanneer vraagt u zelf een huisnummer aan?

U kunt zelf een huisnummer aanvragen in de volgende situaties:

  • U heeft uw vastgoedobject zonder vergunning gesplitst, waardoor er een nieuw vastgoedobject is ontstaan.
  • U bent eigenaar van een vastgoedobject dat nog geen huisnummer heeft.
  • U bent eigenaar van een vastgoedobject met één huisnummer, maar dit object bestaat uit meerdere zelfstandige delen.
  • In sommige gevallen kunt u naast een bestaand adres ook een extra nevenadres* aanvragen.

* In principe krijgt elk vastgoedobject één adres. Soms is een extra adres nodig, bijvoorbeeld als het vastgoedobject meerdere toegangen heeft aan verschillende straten. Als die toegangen een duidelijk eigen functie hebben, zoals een aparte ingang voor leveringen aan de achterkant van een winkel, kan de gemeente een nevenadres toekennen.

Wanneer doet u een verzoek om het wijzigen van een huisnummer?

Hierover is wettelijk niets bepaald. U kunt zelf wel een reden hebben om een verzoek tot het wijzigen van uw huisnummer in te dienen.

Wanneer doet u een verzoek om het intrekken van een huisnummer?

Als u uw vastgoedobject vergunningsvrij heeft samengevoegd waardoor één verblijfsobject ontstaat. Wettelijk is bepaald dat het samenvoegen van twee vastgoedobjecten tot één vastgoedobject de aanleiding is om een huisnummer in te trekken.

Kosten

Het aanvragen, wijzigen of intrekken van een huisnummer is gratis.

Aanvraag

Huisnummer aanvragen, wijzigen of intrekken

Wilt u uw verzoek niet online doen? Neem dan telefonisch contact op om uw verzoek door te geven.

Aanpak

U moet de volgende informatie aanleveren:

  • De naam van de eigenaar van het object.
  • Het soort verzoek: het aanvragen, wijzigen of intrekken van een huisnummer.
  • Specifiek bij aanvragen van een huisnummer:
    • Het soort object (bestaande bouw of nieuwbouw)
    • Het type object (bijvoorbeeld woning, appartement, woning met bedrijf, bedrijf, monument)
    • De kadastrale aanduiding van het object
    • Het gewenste huisnummer
    • Een omschrijving van de bedrijfsactiviteiten (bij een bedrijf)
    • De reden van de aanvraag
    • Een situatietekening (maximale schaal van 1:1100)
    • Een plattegrond (maximale schaal van 1:1100)
  • Specifiek bij een aanvraag voor het wijzigen of intrekken van een huisnummer:
    • De straatnaam.
    • Het te wijzigen of in te trekken huisnummer.
    • De reden van de aanvraag.

Wat doen wij met uw aanvraag?

  • Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld en aangeleverd.
  • Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. 
  • Doet u dit niet, dan is uw aanvraag niet-ontvankelijk en nemen wij uw aanvraag niet in behandeling.
  • Wij toetsen uw aanvraag aan de wet BAG, de verleende vergunningen en het omgevingsplan.
  • Wij nemen binnen 8 weken een beslissing.
  • U ontvangt de beslissing op uw aanvraag.

Bezwaar en beroep 

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.