Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk

U kunt uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk. Dit kunt u in elke gemeente regelen. U gaat persoonlijk naar de gemeente en tekent in elkaars bijzijn de akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk. Op het moment dat u de akte ondertekent, is het partnerschap omgezet in een huwelijk. De akte van omzetting wordt opgenomen in het register van huwelijken.

Afspraak maken

Om uw geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk maakt u een afspraak via tel. 0525 63 82 00.

• Omzetting partnerschap in huwelijk € 57,75
  • Als u een ceremonie in de trouwzaal wenst, zijn de kosten € 513,05
  • Wilt u een trouwboekje dan zijn de extra kosten € 27,80

Bijzonderheden

Voor de kinderen die geboren zijn vóór de omzetting, verandert er niets. De omzetting heeft misschien wel gevolgen voor uw vermogen. Daarvoor moet u naar een notaris.

Aanpak

Om de omzetting aan te vragen, heeft u nodig:

• uw geldige identiteitsbewijs
  • het afschrift van de akte van geregistreerd partnerschap
  • een geboorteakte als naamswijziging heeft plaatsgevonden

U kunt vragen om een ceremonie (bijvoorbeeld in de trouwzaal). Daarbij zijn geen getuigen nodig en u hoeft geen jawoord te geven. Wel worden er kosten in rekening gebracht.