Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand

Van alle levensgebeurtenissen zoals geboorte, huwelijk en overlijden, worden akten opgemaakt. U kunt een afschrift of uittreksel van deze akte opvragen bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond. Op een afschrift staan alle gegevens van de akte, op een uittreksel staat minder informatie. Na de aanvraag sturen wij het uittreksel binnen 3 werkdagen op.

Uittreksel burgerlijke stand aanvragen met DigiD

Afspraak maken

U kunt het uittreksel ook persoonlijk aanvragen op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken.

Afschrift burgerlijke stand zakelijk

Bedrijven als notarissen of advocatenkantoren kunnen een afschrift burgerlijke stand zakelijk aanvragen met eHerkenning.

Soorten aktes

• Geboorteakte
  • Overlijdensakte
  • Huwelijksakte
  • Akte van partnerschapsregistratie
  • Echtscheidingsakte (aanvragen bij de gemeente waar u getrouwd bent)
  • Akte van beëindiging partnerschap (aanvragen bij de gemeente waar u het partnerschap heeft gesloten)

Voorwaarden

U vraag het afschrift voor uzelf aan. Of voor iemand anders als u:

• toestemming heeft gekregen
  • de echtgenoot/echtgenote of geregistreerd partner bent
  • een erfgenaam bent
  • het kind of de ouder bent

€ 16,60. Bij uw online aanvraag betaalt u deze kosten rechtstreeks via iDEAL.

Meenemen

Neem het volgende mee als u het uittreksel aanvraagt op het gemeentehuis:

• Een geldig identiteitsbewijs
  • Geld: u betaalt het uittreksel bij de aanvraag, bij voorkeur met pin.
  • Als u het uittreksel voor iemand anders aan wilt vragen, heeft u een schriftelijke machtiging nodig. Ook moet u een kopie van zijn of haar identiteitsbewijs meenemen.