Verkeersveiligheid

Het wordt steeds drukker op straat. Daarom is het belangrijk dat alle weggebruikers - automobilisten, fietsers en voetgangers - zich bewust en veilig gedragen in het verkeer.

We vragen iedereen om rekening met elkaar te houden en met aandacht deel te nemen aan het verkeer. Rijd rustig en alert. Waar dat kan en nodig is, passen we drukke of onoverzichtelijke straten aan om de verkeersveiligheid te verbeteren. Maar een veilige woonomgeving bereiken we niet alleen met verkeersborden, drempels of stoplichten. Verkeersveiligheid begint bij ons allemaal. 

Maatregelen verbeteren verkeersveiligheid

We nemen verschillende maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren, zoals:

  • Het veiliger maken van oversteekplaatsen.
  • Het verlagen van de maximumsnelheid naar 30km/u op bepaalde wegen. 
  • Het inrichten van nieuwe woonwijken met prioriteit voor voetgangers en fietsers.
  • Extra inzet op verkeerseducatie en gedragsverandering met speciale aandacht voor risicogroepen, zoals jongeren en ouderen.
  • Waar mogelijk versterken van handhaving door verkeerscontroles en het gebruik van flitsers. Hierbij zijn wij wel afhankelijk van de politie en het Openbaar Ministerie.
  • Monitoring en bijsturing wordt verbeterd door samenwerking met de provincie en andere partners. 

In het Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan (GVVP) staat uitgebreid beschreven wat we doen om de verkeersveiligheid in onze gemeente te verbeteren met concrete projecten in het Uitvoeringsprogramma GVVP.

Handhaving 

Handhaving bij verkeersoverlast is ingewikkeld. Voor overtredingen van verkeersregels door rijdend verkeer is de politie aan zet. U kunt uw melding doen bij de politie. Het is aan de politie om te beoordelen of de overlast er is, de weg makkelijk te controleren is, de situatie urgent is en wat er nodig is om te handhaven. Voor parkeeroverlast kunt u kijken op de pagina over Parkeren.

Snelheid

In de gemeente Oldebroek zijn veel wegen ingedeeld als erftoegangsweg (30 en 60 km/u). Uitzonderingen hierop zijn:

  • Woonerven: hier geldt een maximumsnelheid van 15 km/u.
  • Doorgaande wegen zoals (een deel van) de Zuiderzeestraatweg, Stationsweg, Rondweg en Duurzaamheidstraat. Hier geldt een maximumsnelheid van 50 km/u binnen de bebouwde kom en 80 km/u buiten de bebouwde kom. 
  • De Keizersweg, Veluwelaan en een deel van de Zuiderzeestraatweg zijn op dit moment 50 km/u, deze worden in de toekomst afgewaardeerd naar 30 km/u met behoud van hun doorstroomfunctie (GOW30). 

De toegestane snelheid wordt meestal aangegeven met zoneborden. Als een snelheid staat vermeld in een zonebord geldt die maximum snelheid voor het aangrenzende gebied. 

Fietspaden

Onze gemeente beschikt over verschillende soorten fietspaden, zoals aparte fietspaden (vrijliggend) en fietsstroken langs de weg (niet-vrijliggend). Binnen het fietsnetwerk wordt onderscheid gemaakt tussen: 

  • het hoofdfietsnetwerk,
  • het aanvullend fietsnetwerk, 
  • en de recreatieve fietspaden. 

Deze indeling is opgenomen in het GVVP.

Veelgestelde vragen over verkeersveiligheid

Wie handhaaft de verkeerssnelheid of -veiligheid?

Snelheidshandhaving is een taak van de politie. Snelheidscontroles op wegen binnen 30km-zones hebben geen voorrang bij de politie en het Openbaar Ministerie. Op andere wegen is dit vaak wel mogelijk. Met het Openbaar Ministerie en de politie bespreken we welke locaties het meest dringend zijn. Na dit overleg beslist de politie waar zij handhaaft.

Wat kan ik zelf doen om de verkeersveiligheid te verbeteren?

U kunt het verkeer in de gemeente Oldebroek veiliger maken door bijvoorbeeld een onveilige verkeerssituatie te melden. Daarnaast kunt u ook (samen met de buurt) een buurtactie opzetten samen met Veilig Verkeer Nederland (VVN) en onze dorpscontactambtenaren. In veel gevallen gaat het immers om gedrag van buurtbewoners. Kijk voor meer informatie op Veilig Verkeer Nederland.

Wat doen wij met uw melding?

We bekijken elke melding en houden u op de hoogte van de uitkomsten. Na uw melding onderzoeken we de situatie en informeren we u over onze beslissing. Vaak plaatsen we een smiley-bord of een telapparaat om het verkeer beter te kunnen meten en de situatie goed te beoordelen en prioriteren. 

Vinden wij ook dat de situatie verkeersonveilig is? Dan onderzoeken we wat we eraan kunnen doen. We kunnen niet altijd meteen de situatie aanpassen. Bijvoorbeeld omdat aanpassing van andere straten of kruispunten voorrang krijgen. Of omdat we het werk met onderhoudswerkzaamheden combineren, zoals opnieuw bestraten of een riool aanleggen. In sommige gevallen kunnen wij de situatie niet verbeteren, omdat dit niet binnen onze bevoegdheid valt. Dan sturen we de melding door aan de betreffende partner, bijvoorbeeld de Provincie Gelderland (Zuiderzeestraatweg) of de politie (handhaving). 

Vinden wij de situatie verkeersveilig genoeg? Dan zullen we er niets aan doen. U kunt dan zelf wel aan de slag met bijvoorbeeld buurtacties van Veilig Verkeer Nederland

Wat doet de gemeente aan verkeersveiligheid?

De gemeente Oldebroek pakt onveilige verkeerssituaties aan en onderzoekt waar verbetering mogelijk is. In het Uitvoeringsplan Gemeentelijke Verkeers- en VervoersPlan (2024-2028) staan de geplande projecten die bijdragen aan meer verkeersveiligheid.

Nieuwe meldingen van onveilige situaties worden geregistreerd. Op deze locaties meten we het verkeer en de snelheid, kijken we naar (bijna) ongevallen en of er veel kwetsbare verkeersdeelnemers zijn, zoals kinderen. Zo prioriteren we welke plekken eerst aangepakt worden, met behulp van uw meldingen en voorstellen. Naast fysieke maatregelen besteden we ook aandacht aan communicatie en educatie om veilig verkeersgedrag te stimuleren.

Wat zijn mogelijke maatregelen?

Hieronder enkele voorbeelden van maatregelen die de verkeersveiligheid vergroten:

  • 30-kilometerzones: We voeren steeds meer 30-kilometerzones in. De Keizersweg, Veluwelaan en delen van de Zuiderzeestraatweg staan op de planning om te worden aangepast naar een maximumsnelheid van 30km/u. Dit combineren we vaak met groot onderhoud.
  • Snelheidsborden: Digitale smiley-borden laten zien hoe hard u rijdt en stimuleren veiliger rijgedrag, vooral bij kleine overschrijdingen van de snelheid.
  • Zebrapaden: Worden alleen geplaatst in 50 km/u-gebieden en als het echt nodig is. In 30 km/u-zones plaatsen we ze meestal niet, behalve bij locaties met veel kwetsbare voetgangers zoals scholen en winkelcentra.
  • Versmallingen en chicanes: Verminderen snelheid op lange rechte wegen en is de voorkeursmaatregel bij snelheidsovertredingen.
  • Drempels en verkeersplateau’s: Worden alleen geplaatst als andere maatregelen niet werken, met voorkeur voor versmallingen en verkeersplateau’s op kruisingen en niet op bus- of landbouwroutes.
  • Flitspalen: Locaties worden door het Openbaar Ministerie bepaald, vooral op plekken met veel snelheidsovertredingen en onveilige situaties.
  • Verbeteren zicht: We zorgen dat groen of andere obstakels op openbaar terrein geen gevaar opleveren. Gaat het om obstakels op particulier terrein? Bespreek dit dan met de eigenaar van het terrein. Alleen bij ernstige verkeershinder kan op particulier terrein gehandhaafd worden.
  • Betere borden: Onduidelijke of ontbrekende verkeersborden worden verbeterd.
  • Paaltjes: Worden minder geplaatst vanwege de risico’s voor fietsers, ondanks dat ze sluipverkeer kunnen tegengaan.
  • Spiegels: Plaatsen we niet, omdat ze weinig bijdragen aan veiligheid en vaak kapot worden gemaakt. 
  • Woonerf: Dit is een ingrijpende maatregel waarbij de straat gelijkvloers is, alleen bestemmingsverkeer welkom is en auto’s stapvoets rijden. Deze maatregel wordt alleen uitgevoerd bij groot onderhoud aan de weg.